کبریایی

مسائل مذهبی

مسائل مذهبی

جنین شناسی

شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵ ق.ظ


زالو                                                                                                                                        

 چند سال قبل، گروهی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، همه آیاتی را که در قرآن پیرامون جنین شناسی وجود دارد جمع آوری کردند.   آنها یک  استاد جنین شناسیEmbryology در دانشگاه تورنتو بود را برگزیدند ،نام وی کیث مور است . وی که مؤلف کتابهای مرجع در جنین شناسی و یک متخصص جهانی در این زمینه است به ریاض دعوت شد. به او گفتند: «این چیزی است که قرآن در خصوص تخصص شما گفته است. آیا حقیقت دارد؟ در این مورد چه چیزی میتوانید به ما بگویید؟» . اگر چه او در ریاض بود، هر کمکی که برای ترجمه نیاز داشت و هر همکاری که تقاضا میکرد در اختیارش گذاشتند و او، از آنچه یافت چنان شگفت زده شد که کتاب مرجعش را اصلاح کرد و در چاپ دوم یکی از کتابهایش، موسوم به «قبل از اینکه متولد شویم» در قسمت دوم درباره تاریخ جنین شناسی، مطالب جدیدی را که در قرآن یافته بود به آن افزود. او خاطرنشان ساخت برخی از مطالبی که قرآن درباره جنین بیان کرده تا سی سال قبل ناشناخته بوده است.مشخصاً توصیف قرآن از وجود اولیه انسان به مثابه یک «زالو- شبیه لخته» (سوره علق 96 - آیه 2) برای او جدید بود. اما هنگامی که آن را به طور دقیق بررسی کرد، دریافت که این توصیف درست است و چنین بود که آن را به کتابش افزود.
او گفت: «پیش از این چنین تصوری از جنین نداشتم». او به گروه جانورشناسی مراجعه و تقاضای تصویری از زالو کرد و هنگامی که دریافت زالو دقیقاً شبیه نطفه انسانی است، تصمیم گرفت هردوی این تصاویر را به یکی از کتابهای درسی خویش بیفزاید.
دکتر مور همچنین کتابی در زمینه جنین شناسی بالینی نگاشت و هنگامی که یافته های خود را در تورنتو منتشر کرد، غوغایی در کانادا برپا شد و دیدگاههای او به صفحه اول برخی از روزنامه های سراسر کانادا و برخی تیترهای اخبار شبکه های رادیویی و تلویزیونی راه یافت.یک گزارشگر روزنامه از پروفسور مور پرسید: «شما فکر نمی کنید عربها درباره ظهور جنین و چگونگی تغییر و رشد آن اطلاع داشتند؟ البته امکان دارد در آنجا دانشمندی نبوده ،اما شاید آنها برخی چیزها را خودشان به طور ساده کالبدشکافی کرده اند، مثلاً افرادی را مثله کرده و این چیزها را آزمایش کرده اند». پروفسور بلافاصله به طور کنایه آمیزی اشاره کرد که نکته ای بسیار مهم- یعنی اینکه همه اسلایدهای جنین اولیه (نطفه) که در فیلم نشان داده شده، از تصاویر میکروسکوپ تهیه شده اند- را نادیده گرفته است. او گفت: «مسأله این نیست که شخصی سعی کرده باشد در چهارده قرن قبل در جنین شناسی به کشفیاتی برسد،

مارشال جانسون، یکی از همکاران پروفسور مور در دانشگاه تورنتو که مطالعات گستردهای پیرامون زمین شناسی داشته، بسیار مجذوب این واقعه، که آنچه در قرآن درباره جنین شناسی وجود دارد، درست از آب درآمده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۸
منصوره سلطانی آذر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی